تعداد زیادی از مردم این روزها به استفاده از دوچرخه ثابت باشگاهی در خانه های خود روی آورده اند. خرید دوچرخه ثابت باشگاهی گزینه خوبی برای کاهش وزن است، چون ورزش روی آن در درازمدت و به طور مداوم شما را به اهدافتان می رساند.

از آنجایی که این وسیله چندان ارزان نیست و باید طولانی مدت از آن اسفاده شود، نگه داری از آن اهمیت زیادی دارد. در این مقاله از هایپرجیم به چند نکته کاربردی در نگه داری از دوچرخه ثابت باشگاهی اشاره خواهیم کرد.

۱. آیا دوچرخه تمیز است؟

قبل از استفاده از دوچرخه ثابت باشگاهی باید تمیز بودن بدنه آن را بررسی کنید. عرق کردن و استفاده شدید و پرقدرت از آن می تواند به بخش های چرمی آن آسیب بزند.

بعد از هر بار تمرین، آن را از قطرات عرق و آب تمیز کنید. برای تمیز کردن دوچرخه ابتدا آن را از پریز برق بکشید. سپس از یک پارچه خیس برای تمیز کردن بدنه، پدال ها فرمان و زین استفاده کنید. برای این کار می توانید از شیوه های خانگی استفاده کنید.

مقداری صابون را داخل آب گرم بریزید. سپس آن را در یک بطری اسپری خالی کنید. به این ترتیب استفاده از آن راحت می شود. به جای صابون، سرکه نیز برای ضدعفونی کردن کارساز است . دقت کنید که مایعی را مستقیماً به آن اسپری نکنید، بلکه از یک دستمال استفاده کنید.

هرگز از مواد ساینده برای تمیز کردن دوچرخه ثابت باشگاهی استفاده نکنید، چراکه رنگ آن را از بین می برد.

۲. از تسمه دوچرخه ثابت باشگاهی چطور نگه داری کنیم؟

یکی از قسمت های اصلی این دستگاه تسمه آن است. از کار افتادن آن صددرصد شما را به دردسر خواهد انداخت. بعد از هر بار تمرین آن را بررسی کنید که در صورت آسیب هنگام ورزش شدید، آن را تعمیر کنید.

۳. استقامت آن را افزایش دهید

اگر دوچرخه شما مجهز به یک آهنربا است که توسط آن پدال زدن آسان تر یا سخت تر می شود، کابل های  آن را چک و محکم کنید. برای نگه داری دقیق تر و بهتر از این قسمت، حتماً راهنمای دستگاه را مطالعه کنید.

۴ . پیچ ها را را فراموش نکنید

استفاده مداوم و پرقدرت از دوچرخه فشار زیادی به پیچ های آن می آورد. در نتیجه آن، در هنگام تمرین متوجه می شوید که دوچرخه به شکل ثابت باقی نمی ماند و مدام تکان می خورد.

هر زمان که خودتان نیاز می بینید، پیج های قسمت های مختلف را چک کنید. سعی کنید این نکته را جدی بگیرید، چون جدا شدن یک قسمت از دوچرخه ثابت باشگاهی می تواند آسیب جدی هنگام تمرین به شما وارد کند.

۵. از روغن مخصوص استفاده کنید

روغن زدن به قسمت های مختلف حرکتی دوچرخه کارایی آن را به حداکثر می رساند. این قسمت ها شامل دستگیره تنظیم، تنظیم کننده ارتفاع زین، پدال ها و قسمت فرمان می شود.

۶. ترمزهای تماسی را بررسی کنید

ترمز در این دستگاه می تواند انواع متنوعی داشته باشد، اما نوع تماسی آن احتیاج به مراقبت بیشتری دارد. در این نوع ترمز لنت هایی تعبیه شده اند که هنگام متوقف کردن دستگاه، گردانه (فلای ویل) از حرکت می ایستد.

این قسمت را در صورت شنیدن صداهای عجیب و غریب، روغن بزنید. لنت ها روغن را جذب می کنند و حرکت نرم تر می شود.

۷. فضا در نگه داری از دوچرخه ثابت باشگاهی

یکی از نکات نگه داری از وسائل ورزشی در خانه، فضای نگه داری آن ها است. این فضا باید به اندازه کافی بزرگ و اطراف هر دستگاه خلوت و تمیز باشد. کف این فضا باید هر چند روز یک بار تمیز شود. به این ترتیب غبار روی دستگاه تشکیل نخواهد شد.

همچنین این مکان نباید خیس و مرطوب باشد. رطوبت به بدنه آن آسیب می زند و مکانیزم دوچرخه را دچار اختلال می کند. هنگامی که از دستگاه استفاده نمی کنید، وسیله های سنگین روی آن قرار ندهید.

۸. حرکت های دوچرخه ثابت شما چگونه است؟

هر هفته در حین تمرین به نحوه حرکت دوچرخه خود دقت کنید. قسمت های شل شده یا لغزنده را تعمیر کنید. قسمت هایی که در معرض آسیب قرار دارند، عبارت هستند از: زین ها، تنظیم کننده ها، گرداننده، ترمز، تسمه و پدال ها.

چند نکته دیگر

  • اطمینان حاصل کنید که کابل ها ساییدگی ندارند.
  • اگر به مدت طولانی قصد ندارید از دوچرخه خود استفاده کنید، باتری ها را خارج کنید که آسیب نبینند.
  • با پایان تمرین دوچرخه ثابت را از برق بکشید.
  • به هنگام استفاده از آن ها، از محافظ نوسان برق استفاده کنید. قسمت های الکتریکی دوچرخه ثابت باشگاهی در معرض نوسان برق هستند.
  • هنگام استفاده اول روی آن بنشینید سپس پاها را روی پدال قرار دهید.

در پایان

نگه داری از دوچرخه ثابت باشگاهی ارتباط مستقیمی با دوام آن دارد. همچنین عمکرد آن با نگه داری مناسب در طولانی مدت دچار ضعف نخواهد شد. برخلاف آنچه مردم می پندارند، این دستگاه ها نیز مانند دوچرخه عادی در معرض آسیب های متفاوت است و نیاز به مراقبت مستمر دارد. اگر نگه داری از آن به درستی انجام نشود، باید مبالغ زیادی برای تعمیرش بپردازید.

 از مهم ترین و راحت ترین کارهایی که برای نگه داری از آن از دستتان برمی آید، تمیز کردن بدنه آن پس از هر بار استفاده است. همینطور دقت به عملکرد قسمت های مختلف دوچرخه پیش از آسیب جدی می تواند بسیار کمک کننده باشد.  خرید دوچرخه ثابت از مراکز مختلف با قیمت متفاوت انجام می گیرد.

 استفاده از روغن در ترمزها کارایی دستگاه شما را تا حد زیادی بهبود خواهد بخشید. با رعایت نکاتی که در این مقاله ذکر شد، نه تنها قادر خواهید بود عمر دوچرخه ثابت باشگاهی خود را افزایش دهید، بلکه تجربه ای دلنشین از استفاده از این دستگاه در دراز مدت خواهید داشت.

فروشگاه هایپرجیم

نمایشگاه و فروشگاه : 02166006000 - 02166005000 - 02166055079 

تماس با کارشناسان : عبدالحسینی  09122648409 حاجیلویی  09122108002

آدرس نمایشگاه و دفتر فروش : تهران خیابان آزادی به سمت انقلاب جنب مترو شادمان نبش کوچه زمانی پلاک 6 ساختمان 133 طبقه ی چهارم واحد 6 

ایمیل :
مبلغ : تماس بگیرید
وب سایت :
آدرس :
به این آگهی امتیاز بدهید :
10 / 10
از 1 کاربر

تماس با آگهی دهنده

شماره تماس شما : *
متن پیغام شما : *
تصویر امنیتی :

مشخصات آگهی

اضافه به علاقه مندی ها
تعداد بازدید : 281
نمایش همه
علاقه مندی ها ()