یکی از بهترین دستگاه های ورزشی هوازی،  اسکی فضایی و یا الپتیکال است. این دستگاه ورزشی توانسته است طرفداران زیادی را به سوی خود جذب کند. این دستگاه می تواند برای افرادی مناسب باشد که در جستجوی راهکارهای برطرف کردن اضافه وزن و چاقی خود هستند.

حضور دستگاه الپتیکال در کنار دیگر دستگاه های موجود در سالن های بدن سازی می تواند مجموعه ای کامل برای ورزش کردن را فراهم کند.

افرادی وجود دارند به دلایل مختلف تمایلی ندارند از که از باشگاه های ورزشی استفاده کنند و راهی را جستجو می کنند که از طریق آن بتوانند در منزل ورزش کنند. خرید دستگاه ورزشی الپتیکال برای منزل این قابلیت را دارد که به عنوان راهکاری برای حل این مشکل مورد استفاده قرار گیرد.

اسکی فضایی (الپتیکال) چیست؟

یکی از دستگاه های ورزشی ساده، اسکی فضایی و یا الپتیکال است که امکان استفاده از آن در باشگاه ورزشی و یا منزل وجود دارد؛ استفاده از آن می تواند به بهره مندی از یک فعالیت بدنی مطلوب کمک کند. می توان گفت که کار با این دستگاه می تواند تا حدودی فعالیت های راه رفتن، دویدن، دوچرخه سواری و کوهنوردی را شبیه سازی کند. ترکیب این حرکات می تواند در وضعیت سلامتی اثرگذار باشد و اندام های بسیاری را به حرکت درآورد؛ به این ترتیب قدرت بدنی افزایش پیدا خواهد کرد.

مزایای استفاده از الپتیکال

پیش از خریداری هر وسیله ای باید درباره عملکرد، مزایا و معایب آن اطلاعاتی کسب کرد تا به گونه ای صحیح و مناسب انتخاب کرد.

از مهم ترین مزایای اسکی فضایی می توان به این موضوع اشاره کرد که در هنگام استفاده از آن، فشار و اثر مخربی روی مفاصل وارد نمی شود. بنابراین استفاده از این دستگاه ورزشی برای افراد مبتلا به بیماری هایی مانند پارگی رباط، پوکی استخوان و یا آرتروز نیز امکان پذیر است.

از مزایای دیگر خریداری و استفاده از این دستگاه ورزشی این است که در آن تمرین های هوازی (که بر قلب و عروق افراد اثرگذار است) مانند فعالیت هایی مثل راه رفتن و دویدن اجرا می کند. بنابراین می تواند اثر مطلوبی بر تناسب اندام و سلامت افراد بگذارد.

در هنگام استفاده از دستگاه هایی مانند تردمیل تنها عضلات پا و پایین تنه تقویت خواهند شد. این در حالی است که یکی از مزایای استفاده از دستگاه اسکی فضایی این است که علاوه بر امکان تقویت عضلات پاها، امکان انجام تمرین های بالاتنه ای و تقویت بالاتنه را هم فراهم می کند.

دستگاه الپتیکال، دستگاهی برای ورزش است که در منزل و یا باشگاه ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد تا کاربران بتوانند اهداف ورزشی خود را دنبال کنند. تحقیقات نشان دهنده این است که کارکرد این دستگاه ورزشی در برخی موارد مانند دستگاه تردمیل است اما تاثیرات آن متفاوت است. 

خطرات استفاده از اسکی فضایی و یا الپتیکال

  • یکی از مهم ترین خطرات استفاده از این دستگاه ورزشی، ایجاد فاصله بین پدال و پا است که ممکن است سبب لغزش پاها شود؛ به این صورت که در هنگام حرکت پدال از بین رفتن تماس میان پدال و پا و به دنبال آن سقوط از روی دستگاه رخ خواهد داد. به وسیله استفاده از کفش های ورزشی با کف چسبنده می توان از این رخداد جلوگیری کرد تا سرعت دستگاه بیش از حد افزایش پیدا نکند.
  • بسیاری از افراد با استفاده از تسمه های پا از لغزش پاها جلوگیری می کنند اما اگر از این تسمه ها به درستی استفاده نشود می تواند آسیب زا باشد. در صورتی که تسمه ها طوری باشد که امکان حرکت پا به جهت های مختلف و به میزان بیشتر از یک سانتی متر وجود داشته باشد می تواند سبب لغزش پا شود. اگر سفت شدن تسمه ها بیش از حد باشد می تواند سبب اختلال در گردش خون در پاها شود که ممکن است بی حسی به وجود آورد.
  • گاهی اوقات به علت مشکل فنی دستگاه، ممکن است حرکت دستگاه با سرعت خیلی کم و یا خیلی زیاد باشد و یا توقف ناگهانی دستگاه رخ دهد که در چنین موقعیت هایی احتمال دارد فرد از روی دستگاه سقوط کند. در نتیجه باید اطمینان حاصل کرد که دستگاه سالم است.
  • افزایش ضربان قلب در هنگام تلاش برای استفاده از دستگاه ممکن است فعالیت بیش از حد ایجاد کند؛ به این ترتیب انجام ریکاوری پس از انجام تمرینات دشوار خواهد بود و به احتمال زیاد موجب کاهش عملکرد جسمانی، خستگی و صدمه فیزیکی خواهد شد.
  • در صورت عدم اجرای درست تمرینات الپتیکال، اثر منفی روی بدن خواهد گذاشت. بنابراین توصیه این است که درباره پیش از آغاز استفاده از دستگاه، درباره نحوه صحیح استفاده آگاهی پیدا کرد.

محدودیت ها و مضرات دستگاه الپتیکال

بعد از معرفی دستگاه الپتیکال، مزایا و خطرات احتمالی آن باید در مورد محدودیت های آن اطلاعاتی کسب کرد. در واقع در این بخش به این موضوع پرداخته خواهد شد که اسکی فضایی برای چه افرادی مناسب نیست و چه اشخاصی در استفاده از این دستگاه ورزشی با محدودیت مواجه هستند.

  • افرادی که به آرتروز زانو مبتلا هستند نباید از این دستگاه استفاده کنند. بهتر است که چنین افرادی در ابتدا به مربی و یا متخصص حرکات ورزشی خود مراجعه کنند و در مورد استفاده از این دستگاه و مشکلات فیزیکی زانو با او به مشورت بپردازند.
  • افرادی که داری آسیب غضروف، التهاب زانو و مفصل هستند بهتر است از استفاده از این دستگاه خودداری کنند زیرا امکان تشدید علائم وجود دارد.
  • استفاده قدرتی از این دستگاه با فشار بالا سبب خواهد شد که علائم کمردرد و زانو درد شدت پیدا کند.
  • این دستگاه مختص عضله سازی نیست و افرادی که تصمیم به بدن سازی و عضلانی شدن دارند می توانند برای بخش حرکات کاردیو و هوازی تمرینات خود از الپتیکال استفاده کنند.

آنچه که بهتر است در پایان این مقاله بدانید

این مقاله به معرفی دستگاه ورزشی اسکی فضایی پرداخته است. پس از آن به مزایای استفاده از آن اشاره شده است. در ادامه خطراتی که ممکن است متوجه کاربران آن باشد بیان شده است. در نهایت نیز محدودیت های استفاده از آن ارائه شده است. در واقع به این سوال پاسخ داده است که اسکی فضایی برای چه افرادی مناسب نیست و چه اشخاصی برای استفاده از آن با محدودیت مواجه هستند.   

خریداری دستگاه ورزشی از هایپرجیم

برای خرید اسکی فضایی باشگاهی به فروشگاه هایپرجیم مراجعه کنید. این فروشگاه عملکرد مطلوبی را در زمینه عرضه تجهیزات ورزشی برای مشتریان خود ارائه داده است.

فروشگاه هایپرجیم

نمایشگاه و فروشگاه : 02166006000 - 02166005000 - 02166055079 

تماس با کارشناسان : عبدالحسینی  09122648409 حاجیلویی  09122108002

آدرس نمایشگاه و دفتر فروش : تهران خیابان آزادی به سمت انقلاب جنب مترو شادمان نبش کوچه زمانی پلاک 6 ساختمان 133 طبقه ی چهارم واحد 6 

ایمیل :
مبلغ : تماس بگیرید
وب سایت :
آدرس :
به این آگهی امتیاز بدهید :
10 / 10
از 1 کاربر

تماس با آگهی دهنده

شماره تماس شما : *
متن پیغام شما : *
تصویر امنیتی :

مشخصات آگهی

اضافه به علاقه مندی ها
تعداد بازدید : 282
نمایش همه
علاقه مندی ها ()